Kuva: Mahdotonta menoa – Become A Threat

Mahdotonta menoa – Become A Threat

Become A Threat piti alunperin olla projekti, mutta pikkuhiljaa kännihuumoribeatdown-idean päälle alettiin lapioida multaa. Kuitenkin samalla kirkastui kuva siitä mitä on luvassa. Sami Halmeen ja Antti Malisen yhteistyönä lähtenyt projekti on jo nyt asettautunut täysipäiväiseksi bändiksi soittajien muiden bändien rinnalle.

Full House Recordsin kautta julkaistun Method in this madness -esikoislevyn tiimoilta Sami kommentoi Become A Threatin tuotosta.

Miten ja miksi Become A Threat perustettiin?

BECOME A THREAT syntyi projektiluontoisesti Antti Malisen (kitara – St.Hood, DMT) ja minun (Sami Halme – laulu -St.Hood) pitkään hautuneesta humalaideasta ja saavutti lopullisen muotonsa Antin tehtyä muutaman biisin ja Arttu Hartikaisen (rummut – Cutdown, DMT) mukaantulon tuloksena. Jukka Nykänen (kitara – DMT, Bolt) kuuli myös Antin tekemät biisiraakileet ja innostui sen verran hommasta, että lähti hommaan mukaan. Aluksihan tämän koko homma piti olla pelkkä projekti, mutta siinä vaiheessa kun biisit valmistuivat, oli kaikille selvää, että ihan täyspäiväinen bändi tästä tulee muiden meidän bändien rinnalle. Sami Hämäläinen (Cutdown, Black Betsy) on mukana uusimpana tulokkaana basson varressa!

Miten musiikkityylinne muotoutui?

Tarkoitus oli aluksi tehdä projektimielessä huumori/känni-beatdown seiskatuumainen, mutta kun biisejä sitten alettiin selvin päin väsäämään, niin se idea haudattiin heti alkumetreillä… eikä huumorikentällä oikein millään voi tehdä asioita paremmin kuin Ratface. Eikä kukaan meistä ole lähellekään yhtä hauska kuin Ratfacen kaverit…

Sitä paitsi kiinnostus vei sanoituksellisesti koko ajan enemmän ja enemmän poliittiselle/yhteiskunnalliselle puolelle tarkastelemaan asioita ja luultavasti tulevaisuudessa vieläkin enemmän. Suurimmat musiikilliset vaikutteet tulivat 90-luvun NY/Cleveland-soundista, mutta tietyn kaavan mukaan ei mitään alettu väkisin vääntämään. Tottakai myös meidän kaikkien muut aikaisemmat ja nykyiset bändit myös vaikuttivat paljon lopputulokseen.

Miksi nimi Become A Threat?

Nimi oli jo valmiina biisin nimenä, joten kaiken pähkäilyn jälkeen päädyimme yhdessä siihen nimeen. Kyseisen biisin sanoitukset kuvastaa hyvin tätä bändiä ja sama teema kulkee myös monien muiden biisien sanoitusten takana.

Sanoituksellisesti biiseissä tartutaan yhteiskunnan epäkohtiin ja idiotismiin sekä ihmisten tapoihin uskoa liikaa näkemäänsä tai kuulemaansa sekä helppouskoisuuteen jokapäiväisessä elämässä tulla johdetuksi harhaan. Monen kappaleen takana on henkilökohtainen tarina ja ikävät kasvot.

Kertoisitteko hieman taustoja jokaisesta debyyttilevynne Method in this madnessin kappaleesta?

METHOD IN THIS MADNESS kertoo tarinoita maailman, uskontojen, ihmisten ja ideologioiden mahdottomuuksista. Valmiita ratkaisuja ei ole, mitään ei saa ilman uhrautumista ja maailma muutenkin tuntuu olevan tuhoon tuomittu ihmisten käsissä. Ideologioista vapaata ajattelua ei ole eikä sellaista edes hyväksyttäisi ilman jonkinlaisia sääntöjä ja rajoitteita. Ihmiset ajelehtivat edestakaisin epätietoisina ja helppouskoisina auktoriteettikammoisina tai auktoriteettien edessä niellen kaiken, mikä milloinkin tuntuu hyvältä ja tarjoaa parhaat edut. Maailma kaatuu omaan mahdottomuuteensa.

Levyn nimi viittaa siihen, että vaikka monet maailmassa tapahtuvat teot vaikuttavat ensisilmäyksellä silkalta järjettömyydeltä, on niiden takana usein tarkkaan luodut suunnitelmat. Tämä järjen ja järjettömyyden vastakkainasettelu on levyllä monien sanoitusten takana.

Biiseistä:

Levyn aloittava CONSPIRACY REGIME viittaa osaltaan levyn nimeen ja kertoo valheista ja salaliitoista jotka pyörittävät tätä maailmaa katkeraan loppuun asti. Ihmisiä huijataan koko ajan ja ihmisten katseet käännetään silmänkääntötempuilla pois oikeista ongelmista.

SOULS FOR SALE jatkaa ihmisten oman edun jatkuvalla takaa-ajamisella sekä heikompien helppouskoisuuden hyväksikäyttämisellä.

ONLY ONE STAYS yksi kolmesta biisitä, joihin Jukka kirjoitti sanat ja varsinainen timantti Jukan sanoitusarkusta. Biisi on avoinna kuulijan tulkinnoille. Mullakin on pieni idea, mistä biisi saattaa kertoa… Haha!

BECOME A THREAT nyrkkeilyteeman sisään kiedottu vastarinta-julistus maailman altavastaajille ja haastajille olla hyväksymättä ja nielemättä asioita pureksimatta ja asioiden todellisia tarkoitusperiä miettimättä.

DAYS OF DISCONTENT tarkastelee maailman tilaa, jossa joku jää aina jalkoihin kenenkään huomaamatta ja ketään kiinnostamatta.

INTERNAL AFFAIRin tähtäimessä ovat kaverit, jotka ajautuvat politiikkaan mukaan ajamaan omiensa etua, mutta jättävät laivansa ryhmäpaineen edessä ja harhautuvat vallanhimoissaan pitämään vain omia puoliaan. Ilkeä selkäänpuukotus-biisi.

IN TIME WE RISE, IN TIME WE FALL kertoo nimensä mukaisesti ihmisten ja ideologioiden mahdottomuuksista. Ihminen syö itsensä ja tuhoaa maailmansa kerta kerran jälkeen. Jukka kirjoitti nämä sanat ja laulaa myös 2/3 biisistä! Levyn ehdoton helmi!

PAINTED LIEn sanat voi ymmärtää perheväkivalta-kertomuksena tai vittuiluna hardcoressa (sekä muualla) esiintyvää aatteiden ja trendien mukana liikkumista sekä totalitääristä vuosittain vaihtuvaa puritanismia kohtaan. Ihan miten kuulija haluaa…

THE PHOENIX on kolmas Jukan kirjoittamista sanoista ja biisinä kumartaa 80-luvun hardcoren lyhyiden biisien suuntaan.

KINGS FALL kertoo riippuvuuksista ja niiden tuhoavasta voimasta. Joku vie aina voiton ja valta vaihtuu.

Ja kuten sanoin, lähes kaikkien biisien takana on yleensä jotkin kasvot ja henkilökohtaiset tapahtumat. Tulkinnoille on varaa, mutta meillä ei ole tarkoitus tehdä vaikeasti avautuvaa runoutta.

Miten päädyitte Full Housen rosteriin?

Full House oli alusta alkaen ainoa levy-yhtiö, jota edes mietimme levyn julkaisijaksi. Kunnioitamme kaikki Full Housea ja halusimme olla osa Full Housen perintöä.

Millaisia suunnitelmia tulevaisuuden varalle? Päämääriä/tavoitteita?

Tavoitteena on soittaa keikkoja mahdollisimman paljon ja jatkaa hyvän musiikin tekemistä. METHOD IN THIS MADNESS ilmestyi 1.9.2010 ja toivottavasti löytää vinyyli- tai cd-muodossa tiensä moniin levysoittimiin.