tgmes_hevosshampoo.tif

POM WONDERFUL PRESENTS: The Greatest Movie Ever Sold (Rakkautta & Anarkiaa)

Morgan Spurlockin (Super Size Me) uusin pätkä kertoo tuotesijoittelusta postmodernilla tavalla. Alkuolettamuksena on kehäpäätelmä, että tuotesijoittelu tekee elokuvasta suositun eikä toisin päin. Niinpä hän päättää alkaa hakemaan rahoitusta brändeiltä, ja tekee tästä prosessista dokumentin. Eli valkokankaalle vyörytetään markkinointiyhteistyöllä rahoitettu elokuva siitä miten markkinointiyhteistyöllä rahoitetaan elokuvia. Voihan Vares-ateria!

Jotta Spurlock löytäisi sopivat yhteistyökumppanit, on hänen ensin selvitettävä brändi-identiteettinsä ammattilaisten avustuksella. Sitten alkaa (itsensä) myyminen yritysten markkinointiosastojen edessä, ja lopulta ne sopivat yhteistyökumppanitkin tietenkin löytyvät. Tähän asti elokuva on kiinnostava, ja silmille pomppivat tuotesijoittelutkin vähän naurattavat. Vasemmistolaisomatunto Noam Chomsky ja virallinen vastarannankiiski Ralph Nader antavat kriittisen näkökulman, vaikka lähtevätkin ironiseen leikkiin mukaan.

Elokuvan isoin ongelma liittyy sen hedelmällisimpään hetkeen, ja sen jälkeiseen suuntaan. Spurlock käy lakimiehensä kanssa läpi yhteistyökumppaneiltaan tulevia vaatimuslistoja elokuvan sisältöön, ja alkaa pohtia omaa uskottavuuttaan ja liikkumatilaansa. Sen sijaan, että hän koittaisi kepillä jäätä ja testaisi mainostajien rajoja, hän väistää tilanteen itseironialla. Tässä kohtaa tarinasta katoaa jännite, ja elokuva etenee konemaisesti loppua kohden näyttäen kuinka The Greatest Movie Ever Sold paketoidaan osaksi sponsorien tuotteita ja toisin päin.

Vaikka pidän Spurlockin tyylistä heittäytyä aiheeseen, alkaa hänen yli-innostuneisuus viimeistään tunnin kohdalla ärsyttää. Hän tuntuu esimerkiksi olevan todella kiihottunut shampoosta jolla voi pestä sekä hevosia että ihmisiä, mutta välttämättä samasta aiheesta väännetty vitsi ei enää viidennellä kerralla naurata. Eikä sivutarina mainokset kieltäneestä Sao Paulostakaan tuo tarinaan syvyyttä. Kaikesta huolimatta elokuva on ihan viihdyttävä, ja herättää varmasti kiinnostusta markkinoinnin ammattilaisissa ja niissä joiden mielestä markkinoinnin ammattilaiset ovat saatanan pikku apureita.

[youtube url=T4Ng2P3zxfM]