Avainsana-arkisto: Vapaa Maa

Vapaa Maa – Maailma pimenee

Vapaa Maa on sellainen bändi, joka ensi alkuun keräsi itseensä kiinnostusta jäsenistönsä aiempien tekemisten kautta, vaikka luonnollisesti musiikin pitäisi aina puhutella ensimmäiseksi. Vapaan Maan ensimmäinen levytys, eli syksyllä 2011 ilmestynyt seiskatuumainen/kasetti lupaili paljon, mutta oli enemmänkin lupaava kuin päänräjäyttävä mestariteos. Kyseisen äänitteen hakeminen vain korostuu tämän uuden kymppituumaisen myötä, jolla on lähestulkoon kaikki parempaa kuin edeltäjällään. Ei sillä, etteikö Vapaalla Maalla olisi jo lähtökohtaisesti ollut pullat hyvin uunissa.

Odotuksia lunastetaan ja pökköä lisätään pesään. Vapaa Maa pelaa enemmän yhteen, bändin soundi alkaa kristalloitua ja sävellykset saada syvyyttä. Vapaa Maa on muuttunut laaja-alaisemmaksi, sillä toisaalta bändi tykkää fiilistellä ja kokeilla aiempaa enemmän, mutta toisaalta viisikoksi muuttunut ex-nelikko on vihaisemmalla päällä. Rimpuilusta pysytellään silti kaukana. Kyllä tässä selvästi tiedetään jo paremmin mitä ollaan hakemassa, ja bändin keikoillakin todistettu energia välittyy levyn urilta oikein mainiosti. Se on sitten toinen asia, onko tämä vielä se levy mistä Vapaa Maa tullaan muistamaan. Jää nähtäväksi, miten tästä eteenpäin edetään.

Puntala-rock 2012

Perjantai

Retkikunta saapui Puntalan porteille iltapäivällä kello neljän maissa, jolloin juhlakansaa oli saapunut jo suuria määriä paikalla venyttäen autojonon tavanomaista pitemmäksi. Jo tällöin huomasi, että Puntalan kävijämäärät ovat selvästi kasvaneet viime vuosina, ja sen tulin huomaamaan useaan otteeseen viikonlopuna aikana. Koko perjantai-ilta meni käytännössä siihen, että yritin seurailla bändejä mutta aina sitä törmäsi johonkin tuttuun ja jäi keikkojen katselu hieman toissijaiseksi toiminnaksi, joten siksi niistä ei tahdo keksiä paljoa järkevää sanottavaakaan. Hääräys vaikutti tällä keikalla vain jälleen yhdeltä nimeltä loppumattomassa us- ja ys-loppuisten bändien jatkumossa. Pitää tsekata bändi vielä paremmalla aikaa, kun ei ole miljoonaa tuttua ympärillä hääräämässä. Seksihullut monotti munille sen sijaan tykimmin. Ylivallan Orjat kuulosti ihan lupaavalta, Konkurssi taas oli todella tiukka ja Narkoosi taas oli todistamassa sen, että Jyväskylästä tulee alvariinsa erinomaisia punk/hardcore-bändejä. En tiedä onko yhtyeen tulkinta hardcoresta nyt erityisen omaperäinen, mutta ihan kivan keikan jäpikät kuitenkin soittivat, vaikka käytännössä Narkoosi jäikin tavallaan muiden nimien jalkoihin. Sen sijaan Bulletriddenin kuvittelin alunperin olevan tylsää brittipunkkia, mutta se olikin tylsää britticrustia.

Melkein koko perjantai meni henkisessä tukkeessa ja sosiaalisen kanssakäymisen merkeissä, mutta loppua kohden tunnelmaan virittäytyminen sujui helpommin. Infernöh kiinnosti alunperin paljonkin, mutten lopulta ehtinyt katsoa tämänkään bändin esiintymistä kovinkaan pitkään. Tässä vaiheessa ehdin noteerata miten satunnaisia tölkkejä alkoi lennellä lavan suuntaan, ja pitkin viikonloppua monet muutkin bändit saivat osansa tuosta idiotismin vyörystä. Konkurssi oli kuulemma saanut bonuksena myös kiviä, mutta jotenkin itseltäni jäivät Konkurssin kivitykset noteeraamatta. Käpykaartin aikana tuli sen sijaan todistettua kunnon nyrkkitappelua. Nahinaa, jota Puntalassa en ole aikaisempina vuosina juurikaan nähnyt. Eikä käsittääkseni ollut edes ainoa tapaus kun kanssajuhlijoita paiskotaan käkättimeen Puntalassa tänä vuonna. Tokihan aina jotain sattuu kun suuri määrä eri sekavuustiloissa pyöriviä ihmisiä isketään samaan tilaan, mutta tänä vuonna urpoja tuntui olevan liikkeellä tavanomaista enemmän. Tölkit, tappelut, autoon lukitut koirat…

Selfish ja Ydinaseeton Pohjola olivat molemmat väkeviä tapauksia, varsinkin jälkimmäinen oli jopa tiukempi kuin mitä osasi odottaa. Tosin sekin meni vähän ”ohi” varsinaista pääesiintyjää odotellessa. Poison Idea tuntui vetäneen järjettömän tiukan keikan niin kauan kun bändi oli vielä lavalla, mutta eipä se erityiseltä nyt tuntunut kun asiaa jälkeenpäin ajattelee. Käytännössä lavalla oli Jerry A joidenkin summajätkien kanssa soittamassa Poison Ideaa. Jerry A:n nyt ei odottanutkaan hyppivän hillittömästi lavalla kuin mikäkin sammakko, mutta tämä vaikutti erityisen epämotivoituneelta kun urpoarmeija masinoi jälleen uuden tölkkihyökkäyksensä. Jerryltä oli palaa pinna, mutta ei mies onneksi kävellyt lavalta pois. Jälkimaku keikasta on kyllä ihan positiivinen, kun Poison Idea soitti kuitenkin juuri niitä biisejä mitä halusin kuullakin, mutta toisaalta itselleni ja monelle muulle lähinnä ”Feel the Darkness” -levyä fiilistelleelle keikka tarjosi aika monta biisiä joita ei osannut tunnistaa. Olihan Plastic Bombin ”WOO-HOO-OO-O-OOO”-laulujen kuuntelu juhlallista, kun laulajia on pikkuisen enemmän. Näissä tunnelmissa oli hyvä pistää piste Puntalan perjantaille.

Lauantai

Lauantaina kämpiltä poistuminen osoittautui yllättävänkin haastavaksi ja epätoivoiseksi sahaamiseksi, jonka vuoksi suunnitelmat aikaisin alueelle pääsemiseksi valuivat hiekkaan. Rift tuli siten missattua kokonaan ja Tohtori Koiraa tuli kuunneltua lähinnä maantieltä käsin. Itse asiassa historia toisti itseään, ja minulta jäivät myös lauantain ensimmäiset bändit jotakuinkin yhtä vähälle huomiolle kuin perjantainakin, Death With a Daggeria lukuun ottamatta. Death With A Dagger soitti muistaakseni myös vuoden 2009 Puntalassa melko aikaisin, eikä yhtyeen sinänsä pätevä keikka tainnut tolkutonta ihmismassaa vielä näin aikaisin kutitella. Vasta D.N.R.:ää tuli seurailtua tosissaan ja hieman fiilisteltyäkin. Venäläisen haitaripunk-bändi Beerocephalsin olin taas nähnyt soittamassa Hämeenlinnan Suistolla ylipitkän keikan, joten olin mieluummin sosiaalisena rinteessä. En oikeastaan kiinnittänyt lavan tapahtumiin juuri lainkaan huomiota, mutta kun vilkaisin lavan suuntaan näin jonkun klovnitanssijan – jota ei siis siellä Suiston keikalla ollut – hyppivän lavalla. Eräs tuttu taas tokaisi, että ”Slipknot!”. No, onhan tuo ihan hauskaa seurattavaa ja olisin varmaan itsekin tuhannen tukkeessa saanut tuosta jotain irti. Rajoista tuli sentään parempi mieli.

Perinteinen tauko tuli tarpeeseen, ja oikeastaan juuri tauon jälkeen tulikin sellaista tykittelyä että oksat pois. Tauon päättäneeltä Punk Lurexilta tuli nähtyä peruskeikka, ja oikeastaan tämä taisi olla tämän Puntalan ainoa keikka jota jäin istuen kuuntelemaan nurmikolta käsin. Enpä tiedä mitä tästä keikasta toisin erityisesti esille. TV Smith on hurmannut aiemminkin sympaattisilla keikoillaan ja erittäin sympaattiselta vaikuttava herrasmies oli nytkin sellainen juippi jonka keikkaa oli vain seurattava. Setin loppupäässä Punk Lurexin asteleminen lavalle taas oli varsin mieluisa yllätys. Ei se kai ollut ihan kuin The Adverts, mutta tuskinpa tuosta kauaksikaan mentiin. The Adverts on omia suosikkejani brittipunk-osastolta, ja jos haluan kuulla jonkun nykyään kasassa olevan bändin tulkitsemassa The Advertsia se olisi kyllä ehdottomasti Punk Lurex. TV on kuningas!

Siinä välissä ollut Vivisektio on myös hieman kiinnostavampi nimi. Vuonna 2009 yhtye soitti Puntalassa edellisen kerran, ja silloisesta keikasta en muista paljoa mitään. Vivisektion tuoreempi levytetty tuotanto on kuitenkin yllättänyt positiivisesti, ja varsinkin siihen nähden yhtye toimi lavallakin hyvinkin tehokkaasti. Höhnie vieraili lavalla. Maailmanloppu taas tuntuu paranevan keikka keikalta ja mitä enemmän Maailmanloppu keikkoja soittelee, sitä tehokkaammaksi bändiksi se tuntuu muuttuvan. Suosittelen tsekkaamaan jos lähihoodeille osuvat, kun näillä keikoilla riittää menoa ja meininkiä. Sitä paitsi bändin parasta biisiä (jonka nimeä en kylläkään muista) ei edes ole uudella LP:llä.

Hollantilainen Gewapend Beton nousi yllättäen yhdeksi Puntalan kohokohdaksi. Jostain syystä muistin kyllä bändin soittaneen ramopunkkia tai jotain muuta melodisempaa tavaraa, mutta pitäähän sitä ihmisen olla väärässä edes kerran yhtä festivaalia kohden. Tai toinen kertahan tuo jo oikeastaan oli. Todellisuudessahan bändi soitti hardcorea hieman hevimmälläkin otteella, enkä muistanut tuota juttua lainkaan vaikka levykin löytyy hyllyn perukoilta. Johtunee levyn kannesta. Harkitsin jopa yhtyeen tsekkaamista toistamiseen lopetusklubilla, mutta mehut olivat poissa joten ei sinne Vastavirralle enää silloin jaksanut mennä. Vapaa Maa on soitellut ihan kiitettävällä tahdilla keikkoja vaikka soittajaukoilla on muutakin tekemistä elämissään, mutta itse havahduin siihen että näin bändin viimeksi soittamassa edellisen vuoden syksynä. Sen jälkeen on tainnut siunaantua uusia biisejä ja olihan bändikin paisunut viisimiehiseksi, ja ainakin yhdessä biisissä alkoi kuulua ukkojen edelliset bändit hyvinkin vahvasti läpi. Hardcoreahan bändi siltiki soitteli, ja soittamalla tietyn Mellakka-coverin voi vain arvailla, minne bändin nimi saattaa (?) viitata.

Ulkomaanvieraista La Fraction meni hieman ohi, vaikka varsinkin bändin naisvokalistissa on enemmän voimaa kuin monessa muussa samanlaisessa bändissä yhteensä. Kai minulla oli muka parempaa tekemistä. Sen sijaan Armless Children oli järjetön, kuten aina. Tosin tämä keikka oli sieltä järjettömimmistä päästä, kun laulussa ei kaikua säästelty ja olihan kolmikon meininki ihan muutenkin todella vihaista. Arttu oli varmasti Puntalan vihaisin nuori mies lavalla, mutta lavalta poistuttuaan niitä selvimpiä ja leppoisampia tyyppejä. Tämän bändin kautta ladataan kaikki viha yleisön niskaan, ja kauempaa näytti siltä että yleisön niskaan tipahti kitarakin. En tiedä tipahtiko oikeasti.

DOOM… oli ihan ok. Päätös Puntalaan lähtemistä muodostui jo pelkästään Doomin takia, ja tämä yhtyehän ei ole Suomen maaperällä kovinkaan montaa kertaa vieraillut, viimeksi vuonna 1995. Settiin kuului juuri niitä biisejä mitä itse halusin kuullakin, mutta ei keikka millään vastannut sitä fiilistä kun kuuli Doomia levyltä ensimmäisen kerran elämässään. Johtui varmaan siitäkin, ettei bändi tuntunut soundiensa tai minkään muunkaan puolesta juurikaan potkivan täysillä, ja kyllähän bändiltä paljon odottikin. Jo ties kuinka moneen kertaan nähty Wasted taas osoitti olevansa tehokas keikkabändi ja soitti varmaan parhaimman keikkansa, mitä olen tältä bändiltä nähnyt. Minun puolestani Puntala olisi voinut päättyä siihenkin, mutta The Avengers soitti vielä. Yhden klassikkolevyn julkaissut jenkkibändi on kylläkin itselleni sellainen tapaus joka on jäänyt vähän tuntemattomammaksi. Päätin istahtaa kaueammaksi lavasta ja jäädä vain fiilistelemään.

The Avengersien aikana mieli oli korkealla, mutta samalla haikea kun Puntala oli jälleen kerran ajautumassa kohti loppuaan tämän vuoden osalta. Nyt sentään Puntala sujui sateettomana, mutta myöhemmin sää oli innostunut jopa kunnon myrskyksi. Sen salamoinnin seuraaminen oli Tampereen kantakaupungilta käsin melko kummallista puuhaa. Alkoholitonta olutta kului viikonlopun aikana litrakaupalla, mutta eipä kiristänyt päätä selvistelynkään takia ja sunnuntaina oli jo valmiiksi melko väsynyt olo. Eiköhän sitä tule käytyä Puntalassa myös ensi vuonna, mutta saapa nähdä miten järjestävä taho päätyy ratkaisemaan kävijämäärään ja alueen tilavuuteen liittyvät kysymykset.

Kalifornian aurinko Tampereella – The Adolescents Klubilla

”Ensimmäinen demo on paras.” Niinpä niin. Kalifornialaisen Adolescentsin tapauksessa se paras levy onkin debyyttialbumi, ja muu tuotanto uhkaa jäädä kokonaan sen jalkoihin. Tunnustan toki itsekin kuuluvani siihen kansanosaan joka arvostaa nimenomaan tuota debyyttiä korkealle, mutta joka ei juurikaan välitä bändin muusta tuotannosta. ”Adolescents” on kieppunut soittimessani useampia kertoja kuin on ihmillisesti mahdollista edes laskea, mutta silti bändi on jäänyt näkemättä keikalla. Viime kerralla Adolescents jäi kunniallisesti väliin muiden kiireiden takia, Puntalassa 2008 taas vähemmän kunniakkaasti allekirjoittaneen tutustuessa oluttölkki kädessä Puntalan pusikoihin. Korjasin tilanteen Tampereen Klubilla.

Sunnuntaisen keikan kahdeksi muuksi esiintyjäksi oli saatu Käpykaarti ja Vapaa Maa, jotka ovat molemmat melko usein keikkailemassa Tampereella. Nuorehkoja mutta hyviä keikkabändejä, joiden show’n katselee aina mielellään mutta joissa ei ehkä sen kummemmin ole enää uutuudenviehätystä.

Adolescents on sellainen bändi, jonka sinikantinen debyytti vuodelta 1981 on levy joka pitäisi olla joka punkkarille tuttu. Bändin uusimman levyn olin kuunnellut joitakin kuukausia aiemmin, mutta eipä siitä jäänyt oikein mitään kerrottavaa kenellekään. Enkä tiedä onko tämä keikkakaan sellainen, josta jäisi mahdottomasti legendaarisia tarinoita kerrottavaksi lapsenlapsille. Mitä nyt lavalla tuntui olevan jatkuvasti eräs huippelissa ollut naisihminen, joka ei tajunnut puhua englantia (tai mitään muutakaan ymmärrettävää kieltä). Tästähän Adolescentsin ukkelit, jotka heittelivät muutenkin levottomia välispiikkeejä varsinaiseen soittoaikaan nähden suhteellisen paljon, repivät entistä enemmän huumoria. Bändi näytti tosissaan viihtyvän lavalla, vaikka jäsentenvälinen suunsoitto jäikin lähinnä basisti Steve Soton ja laulaja Tony Cadenan kontolle. Kolmas alkuperäisjäsen Frank Agnew (skitta) pysyi vaiti.

Ahdasta ei kyllä tullut aikuisten puolella, mutta kaikenikäisille sallitulla puolella ei väkeä ollut melkein senkään vertaa. Yhtye on viimeisen viiden vuoden aikana käynyt Suomessa kolmesti ja keikkapäivä oli kaiken lisäksi sunnuntai, joten ei mikään ihmekään jos suurta yleisöryntäystä ei nähty. Kuitenkin ihan suhteellisen hyvässä vedossa bändi sattui olemaan. Biisit lähtivät kivuttomasti, ja pitkin poikin settiä sinkoili debyytiltä tuttuja biisejä. Muutaman tunnistin siltä uudeltakin ”The Fastest Kid Alive” – levyltä, ja sitten oli tulkittuna esimerkiksi punkin klassikkobiisi Sonic Reducer. I Hate Childrenin olisivat voineet vielä soittaa, mutta Amoebat, L.A. Girlit ja Kids of the Black Holet pitivät meikäläisen tyytyväisenä. Tätä kirjoittaessa tosin se debyyttilevy tuntuu edelleen ainoalta välttämättömältä Adolescents-levyltä.