Avainsana-arkisto: Abortti 13

Abortti 13 – Ulos!

Pimeällä 80-luvulla sitäkin pimeämmällä Kangasalla perustettu Abortti 13 on siitä hauska hardcore-bändi, että se julkaisee albumidebyyttinsä vasta nyt, kun bändillä on ikää kolmisenkymmentä vuotta. Tosin eihän tuo kaikki aika ole kulunut punkinsoittamisen parissa, mutta viimeisen muutaman vuoden aikana yhtye on tehnyt paluun ihmisten tietoisuuteen ja jatkaa siellä väijymistä.

Abortti 13 ei ole mennyt kajoamaan omaan soundiinsa ja muuttamaan olemustaan, vaan bändin omana lajina on yhä 80-luvun Suomi-osaltolta kalskahtava hardcore punk, joka ei ole missään nimessä täydellisesti soitettua tai tuotettua. Sitä hardcorea, joka omana aikanaan kuulosti äärimmäisen rajulta, mutta joka kuulostaa nykyään… no, 80-lukulaiselta. Eipä sillä että siinä mitään vikaa olisi. Periaatteessa nämä biisit voisivat olla jopa 80-luvulla tehtyjä, sen verta tiukasti ukkelit tuntuvat omalla mukavuusalueellaan pysyvän. Abortit viilettävät tanakasti keskisormi ojossa, ja levyllä onkin yleinen ”hauskaa vappua” -asenne ilmassa. Yhtye haluaa näemmä haistatella myös oman skenensä genrepoliiseille antamalla aivan muista yhteyksistä tutulle Kirbylle aikaa vierailla. En tiedä miten porukka on ottanut tuon Kirbyn vierailun vastaan, mutta tuskinpa se olisi tullut menneinä vuosikymmeninä kysymykseenkään.

Pääasiassa levy potkii, mutta esimerkiksi kappaleessa Kivekset tuntuu laulupuoli olevan eri linjassa itse muun kappaleen kanssa. Tällöin korvassa hieman särähtää, mutta muuten mennään kokonaisuuden kannalta plussan puolella. Lisäplussaa henkareista.

Montun Punk Weekend

Perjantai

Porin Montussa sitten toikkarointiin punkin nimissä ihanaisen huhtikuun alkamisen kunniaksi. Kyse oli toisaalta enemmänkin kahdesta erillisestä keikasta jotka oli buukattu peräkkäisille päiville kuin varsinaisesta pikkufestarista, vaikka kahden päivän lippuja olikin myynnissä. Kahden päivän lipun hinta (8€) oli jopa tuntuvasti pienempi kuin kahden yksittäisen illan lippujen yhteishinta (6€+6€=12€). Alennus oli tuntuva, siinä missä yleensä nämä alennukset ovat vain nimellisiä ja suuruusluokaltaan ns. ”haista paska” -tasoa.

Mutta nyt itse bileisiin ja bändeihin: Abortti 13:n kokoonpano oli muuttunut sitten viime näkemän. Entiset kankaanpääläiset (ja nykyiset Kankaanpään vihaajat) soittivat noin puolituntisen setin, ja siihen mahtuikin lähes bändin koko tuotanto. Muistan, kun ensimmäisen kerran laitoin Aborttien ”Viimeinen verilöyly” -EP:n soimaan. Ensimmäisen kuuntelun jälkeen meikäläisen teki mieli haukkua koko levytys, mutta sehän paljastuikin ihan hyväksi räiskäleeksi kun sitä jaksoi vaan kuunnella. Ja livenä tämä bändi toimii mielestäni jopa paremmin. Hyviä biisejähän on näillä äijänkäppyröillä repertuaarissaan melko paljonkin, mukaan lukien yleisösuosikki Suolia saatana sekä oma feivöritti Pillu on yäk, Laumasielujen valtakuntaa ja Professori Balthasaria tietenkään sorsimatta.

No Shame oli vedossa. Setti ei painottunut liiaksi ”Ironing Dayn” kappaleisiin, vaikka ne taisivat saada yleisöön eniten liikettä. Myönnän itsekin huudelleeni erään nakkilalaisen elämäntapapunkkarin kanssa ”PAREMPI KÄNNISSÄ KUIN OSA NIIDEN KONEEN!” -iskulauseita ko. biisin tullessa soitetuksi. No Shame on kuulemma tässä vuoden mittaan kirjoitellut noin levyllisen edestä biiseistä, joista soitettiin ainakin yksi, mutta settiin oli laitettu niinkin vanhaa materiaalia kuin ”Schpunk”-levyn ajoilta (2001).

Sarparanta itse kylläkin encoren alkaessa väitti, ettei nyt oikein ”lähtenyt”. Mies sanoi vain hetkeä aiemmin No Shamen painottavan rehellisyyttä, mikä on kunnioitettavaa mutta ei näin yleisön edustajan näkökulmasta touhu näyttänyt yhtään väsähtäneeltä, päinvastoin. Kuulemma kyse oli enemmänkin miehen omasta tuntemuksesta, joka ei kylläkään näkynyt lainkaan ulospäin. Keikka sujui rauhallisemmin kuin viimeksi, eikä yksikään juntti urpoillut tällä kertaa niin, että olisi siinä samalla satuttanut jotakuta. Eipä sillä, kyllä tässäkin keikassa oli hikeä riittämiin.

Lauantai

Etukäteen arvailin lauantaina menon olevan jokseenkin tylsempää kuin perjantaina. Olin arvailujeni kanssa oikeassa, sillä eihän se lauantai lähtenyt samalla tavalla käyntiin kuin edellinen ilta. Yleisöä oli vähemmän, mutta silti ihan mukavasti. Sen lisäksi että yleisömäärä oli pienempi, myös koostumuskin oli erilainen. Selkeästi ramopunk-painotteisempi lauantai houkutteli paikalle erilaista jengiä kuin edellisenä iltana, mikä oli kyllä toisaalta ihan odotettavaakin.

The Tarjasin keikka alkoi hieman jähmeästi ja tuntui melkoiselta rutiinivedolta bändin vitsailusta huolimatta, ainakin setin puoliväliin asti. Settilistakin taisi olla lähestulkoon täysin samanlainen kuin levynjulkkarikeikalla, eli uusia biisejä soitettiin hyvässä suhteessa vanhojen kanssa. Yhtäkkiä tarjat antoivat soittimensa pois Me Wokkivihanneksille, jotka soittivat yhden biisin mittaisen yllärikeikan. Tuo keikaus antoi keikkaan kaivattu lisäpotkua, ja yleisökin tuntui olevan enemmän mukana vasta sen jälkeen. Ylimääräisiä laulajiakin kävi lavalla.

James Puhto-Ren oli yllättävänkin hyvä. Meikäläisellä ei toisaalta ollut bändiä kohtaan juuri minkäänlaisia odotuksia, tai en ainakaan ollut järin innoissani siitä. En välttämättä bändin ramovaikutteista (punk) rockia soittaisi kotioloissa, mutta kyllähän tuossa oli mukavasti kuunneltavaa noin kaljatuopin kanssa nautittavaksi. Setti oli vaan järjettömän pitkä, sillä reilu tunti sitä samaa oli jo reippaasti liikaa. Ei edes biisimateriaalin pieni monipuolisuus (joissakin biiseissä oli selkeitä rockabilly- ja tangovaikutteita) pelastanut puutumiselta.

Bändi on soveltanut puhtaasti peitsamolaisia oppeja, tehden biisejä lähes mistä tahansa. Yksi biisi oli Pori Jazzeista, yksi Forssasta, yksi sokeritoukista, yksi unelmalomista ja muutama tyttöystävistä. Maailmanpolitiikasta ei tainnut tulla biisejä. Eikä formuloista. Hyvä niin. Yksi tuttu vielä tunnisti yhden biisin Peitsamon kappaleeksi, mutten vahvista havaintoa kun Peitsamoa on meillä kuunneltu vain kolmen levyn edestä. Eikä se biisi ainakaan Kauppaopiston naiset ollut.

No, olipas siinä taas viikonloppu. Keikkojen välissä ei sitten muuta ehtinyt oikein tehdäkään kuin nukkua, veikata pari riviä lottoa (huonolla menestyksellä) ja kirjata näitä mietteitä ylös. Tämmöstä täältä tällä kertaa.

Saatoinpa muutaman kuvankin ottaa. Ihan pari vain.

Sekaannus / Abortti 13 – Vapaa vai elossa?

Tällä levyllä ei soiteta herkkää iskelmää tai poppia. Jo 80-luvulla aikansa meuhkanneet Sekaannus ja Abortti 13 ovat molemmat jo kertaalleen hajonneet, mutta tehneet paluun viime vuosien aikana. ”Vapaa vai elossa” –nimellä kulkeva splitti ei ole kummankaan paluulevy, sillä molemmat ovat jo tahoillaan julkaisseet materiaalia. Tämä seiskatuumainen oli siis vain ajan kysymys.

Molemmat yhtyeet kuulostavat verrattain hitailta, soittavathan ne vanhan koulun hardcore punkkia. Bändit eivät seuraa nykyaikaa, vaan pysyttelevät tiukasti ja uskollisesti siinä, mikä on niille itselleen tärkeää. Muusikot eivät ole enää poikia, soittotaitokin on kehittynyt 80-luvulta. Biisien sanoma on ajankohtainen, olivatpa nämä biisit sitten kirjoitettuja vuonna 1985 tai 2010. Kolmesta Sekaannuksen biisistä Tienvarsipommi upposi meikäläiseen parhaiten.

Abortti 13:n biisit jatkavat sillä samalla linjalla kuin ”Viimeinen verilöyly” –seiskan kappaleet, mutta tällä kertaa mukana on pari uuttakin biisiä. Abortti 13 soittaa myös coverina SS Decontrolin Boiling Point –kappaleen, joka on tosin saanut uudeksi nimekseen Kadonnut sairaanhoitaja löytyy. Yleisesti voitaneen sanoa yhtyeen otteen olevan jopa löysä, mutta sopivalla tavalla. Tapsa ei nimittäin kauheasti ota laulamisesta paineita, mutta eipä tarvitsekaan! Aborttien puoli puhuttelee meikäläistä enemmän, varsinkin Abortti 13:n mitalla hidas päätösbiisi Laumasielujen valtakunta. Tämä on sitä musiikkia, jonka mahtavuutta ei mitata teknisillä saavutuksilla. Hyvä niin.