Yleislakko teki meikäläiseen viime vuonna melkoisen vaikutuksen freesillä otteellaan ja avoimella poliittisuudellaan. “Kuka pelkää politiikkaa” -albumi on edelleen todella kova, mitä nyt omat suosikkibiisit ovat sittemmin vaihtuneet.

Yleislakkoa ei voi muuta kuin ihailla. Edellisestä levystä ei ole kuin reilu vuosi, mutta nyt on jo toinen satsi biisejä pihalla. “Vapauden rautaiset raamit” on luontevaa jatkoa, vaikka yhtye onkin laajentanut soundiaan lähemmäksi uutta aaltoa. Biiseistä on tullut yleisesti ottaen monipuolisempia. Aluksi karsastamani Paluu apinoiden planeetalle on isketty heti kärkeen, ja sehän on sellainen biisi jota ei olisi Yleislakolta edellisen levyn perusteella odottanut. Ajattelun ylistyksessä taas on jopa Pelle Miljoona Oy:mäisiä sävyjä. Jos yleisö ei viimeistään tämän tahdissa joraa, on Yleislakko todennäköisesti joutunut soittelemaan väärälle paikkakunnalle. Masku on sitten se levyn pakollinen reggae/ska-pala.

Yleislakon soundi on ehdottomasti monipuolistunut, mutta toisaalta se ei ole kadottanut piikittelevää särmäänsä sanoituspuolella. Ivan kohteeksi joutuvat kokoomuslaisten lisäksi myös vihreät ja muuan maskulainen huonekalukauppias. Kuunnelkaa itse. Se on tehty helpoksi, sillä Antin äänestä saa edelleen hyvin selvää ilman sanoitusten lukemistakin. Ketään ei tosin tällä kertaa suoraan kehoteta vetämään kuivia, kyseisen linjan jatkaminen olisikin todennäköisesti pedannut Yleislakon tietä uudeksi Shitter Limitediksi. Onko Yleislakko siis tuomassa Käpykaartin jermujen kanssa politiikkaa takaisin punkkiin?

Vanhan ympyrän kiertämisen sijaan Yleislakko päättikin aloittaa kokonaan uuden ympyrän piirtämisen. Tämmöiseen uudistushenkisyyteen liittyy kosolti riskejä, mutta Yleislakon onnistuu välttää ne sujuvasti, eikä se juurikaan päädy kompastelemaan. Jäin tosin kaipaamaan debyytin räkäisempää yleisilmettä eikä kaikista levyn kappaleista ole ajattomiksi punk-klassikoiksi. Jos nyt alan tiputtelemaan tämänhetkisiä suosikkibiisejäni, niin ne ovat kuitenkin muuttuneet kolmannen levyn julkaisuun mennessä.

Tagit: ,