Info  /  Yhteys & palaute  /  Seuraa Lammasta:

Okkultistisen taideteoksen viimeinen osa: Triptykon » Lammas Zine

 
Okkultistisen taideteoksen viimeinen osa: Triptykon (Livekuvat: Sara Kärnä)

Okkultistisen taideteoksen viimeinen osa: Triptykon

Celtic Frost -legenda Tom G. Warrior kertoo mm. uuden bändin perustamisesta ja vanhenemisen haittapuolista.

Sara Kärnä & Jake Carrington, lokakuu 2, 2010     Siirry kommentteihin (1) tai lisää omasi

Oulun ylpeys, jokavuotinen Jalometalli-festivaali nautti tänä vuonna kunniasta saada toiseksi pääesiintyjäkseen sveitsiläinen Triptykon. Tuoreehkon yhtyeen alkutaival on ollut pelkkää voittokulkua ylistetystä debyyttialbumista lähtien ja seuraavana edessä on Amerikan-kiertue. Haastattelimme maineikasta Tom G. Warrioria ennen Triptykonin ensimmäistä keikkaa Suomessa.

Lähdetään liikkeelle perusasioista: voisitko valottaa bändin nimen alkuperää?

Triptykon on kolmas ja toivottavasti viimeinen okkultistinen metallibändi, jonka olen perustanut, edeltäjinään Hellhammer sekä Celtic Frost. Halusin tietenkin jatkaa työtäni Celtic Frostin kanssa, mutta valitettavasti se ei ollut mahdollista. Näin ollen, pystyäkseni jatkamaan musiikillista “luomistyötäni”, perustin Triptykonin. Nyt kaikki käy järkeen, kolmas projektini täydentää edellisistä muodostuneen triptyykin (toim. huom. kolmiosainen maalaus) ollen sen viimeinen osa.

Kun tiesit Celtic Frostin lopun lähenevän, oliko sinulla mielessä jatkaa musiikin tekemistä tai peräti ajatuksia uudesta projektista?

Elämässäni ei ole musiikin lisäksi muuta. Ehkä se kuulostaa säälittävältä, mutta mitä muuta voisin tehdä, kuin jatkaa uuden projektin parissa? Olin ottanut askeleen omistaakseni elämäni musiikille jo teini-ikäisenä lopettaessani oppisopimuskoulutukseni, jotta voisin keskittyä haaveeseeni tulla muusikoksi. Tämän päätöksen jälkeen olin sitoutunut elämään musiikin kanssa, se pääosassa elämää. Siitä lähtien se on ollut elämäni. Celtic Frostin jälkeen ei ollut epäilystäkään siitä, ettenkö jatkaisi uuden yhtyeen ja uusien ihmisten kanssa. Ongelmat bändissä eivät olleet musiikillisella, vaan henkilökohtaisella tasolla, joten halusin saattaa työni loppuun. Yritin kuitenkin ottaa opikseni Celtic Frostin kohtalosta ja koota bändin vihollisten sijaan ystävistä. Halusin ryhmän, johon voisi huonoina aikoina luottaa ilman pelkoa selkäänpuukottamisesta, ja sitä Triptykon ehdottomasti on. Voi kuulostaa hippimäiseltä sanoa näin, mutta Triptykon on kuin perhe, täydellinen vastakohta loppuaikojen Celtic Frostille.

Mitkä ovat yhtyeen jäsenten suhteet toisiinsa ja kuinka päädyitte soittamaan yhdessä?

Tärkein asia uuden yhtyeen perustamisen aikoihin minulle oli edellä mainittu turva sekä luottamus bändin jäsenten välillä. Tämän takia otin mukaan kaksi tärkeää ja pitkäaikaista ystävääni, Victorin (Santura) sekä Vanjan (Slajh). Rumpali oli käytännössä ainoa uusi jäsen, mutta ajan kuluessa hänestäkin on tullut minulle läheinen ystävä.

Kuinka kuvailisit luomaasi musiikkia ja kuinka musiikki on vaikuttanut sinuun tai sinä musiikkiin?

Jos minun täytyisi valita yksi sana kuvaamaan musiikkia, jota soitan sekä sävellän nykyään, se sana olisi “henkilökohtainen”. Tuo saattaa kuulostaa kliseeltä, mutta ei ole toista tapaa kuvailla sitä. Kun nuorena tein muutamat ensimmäiset nauhoitukseni, en juurikaan ollut “elänyt” vielä, kuten kukaan muukaan tuossa iässä. Minulla oli kauhea nuoruus, josta johtuu paloni synkkään musiikkiin, mutta en ollut elänyt omaa elämääni vielä. Näin ollen minun täytyi turvautua teemoihin, jotka kumpusivat historiasta tai fantasiasta saadakseni viestini perille. Vanhentuessani sain kuitenkin kokemusten kautta mahdollisuuden kertoa omaa tarinaani sekä avata tunteitani musiikin avulla. Nyt olen 47-vuotias, ja musiikkini ei ole koskaan ollut näin henkilökohtaista. Sisälläni on aivan uudenlaisia, raivokkaita tunteita, joita olen Triptykonin kautta pystynyt käsittelemään.

Ja kuten sanotaan, vanhentuminen kaunistaa…

En nyt sanoisi aivan noinkaan. Vanhentuminen tuo mukanaan myös monia haittapuolia. Olin tuntenut oloni voittamattomaksi koko elämäni, mutta täytettyäni 40 vuotta tajusin yhtäkkiä, etteivät elämäni ja terveyteni ole itsestäänselvyys. Voisi melkein sanoa, että tämä kokemus teki minusta melko hauraan. Tällä kaikella on ollut kirjoittamiini lyriikoihin valtava vaikutus. Jos kirjoittaessa lyriikoita ei kangistu kaavoihin, niin tunteet päätyvät tekstiin, musiikkiin tai taiteeseen jotakin kautta. Näin kävi minulle. Kuten sanoin, minulla ei ole ajan kulumisen kanssa ongelmaa, ja olen erittäin onnellinen, että sain luoda tämän albumin sekä siitä, että sain viimeisteltyä sen, elää sen loppuun viemisen kautta. Seuraavan albumin kanssa tilanne tulee olemaan sama. Sitä ymmärtää, että elämä ei tule jatkumaan tällaisena ikuisesti ja se on realistinen sekä kaunis ajatus. Ajatus siitä saa keskittymään tekemisiinsä, kaikista yksityiskohdista tulee tärkeitä. Triptykonin ensimmäinen levy onkin todennäköisesti yksityiskohtainen albumi minkä olen koskaan saanut aikaan.

Eparistera Daimonesin kappaleiden sanoituksista huokuu tietty vihamielisyys. Onko tällä mitään tekemistä Celtic Frostin lopun kanssa?

Tietenkin. Melkein koko albumi on amatööripsykologinen väyläni päästä tapahtuneista yli. Kaikilla on tietysti oma versionsa tapahtuneesta, ja minun versioni asiasta on varsin selkeä: minulle valehdeltiin ja minut petettiin. Celtic Frost oli elämäni ja elämäni oli Celtic Frost. Niitä kahta ei voinut erottaa. En ollut vain muusikko Celtic Frostissa, minä loin bändin, sävelsin lähes kaiken musiikin, kirjoitin melkein puolet lyriikoista. Olin mukana kaikissa päätöksissä. Celtic Frostista luopuminen tarkoitti luopumista valtavasta osasta elämääni. Tätä kaikkea käsittelin Eparistera Daimonesin lyriikoissa sekä musiikissa, jonka takia albumista tuli varsin synkkä, aggressiivinen sekä tietyllä tapaa äärimmäinen. Kaikki heijastaa tunteitani, kirjoitin lyriikat ennen Celtic Frostin hajoamista, sen aikana sekä juuri sen jälkeen.

Minkä suunnan olette Triptykonin kanssa päättäneet valita menestyneen ensimmäisen albumin jälkeen?

Monotheist oli Celtic Frostin historiassa ensimmäinen albumi, jolla onnistuimme saavuttamaan minua tyydyttävän kitarasoundin, joten luonnollisesti halusin säilyttää saman tunnelman sekä äänimaailman Triptykonin debyytillä. Muutenkin levy on ikään kuin jatkumo Monotheistille. Seuraava levymme tulee musiikillisesti jatkamaan samaa linjaa, vaikkakin hiukan vähemmän aggressiivisesti. Olen säveltänyt melko paljon uutta materiaalia ja seuraava levy on tarkoitus julkaista ensi vuoden loppupuolella.

Albumin upea kansitaide ja muu kuvitus on metallipiireissäkin mainetta niittäneen H.R. Gigerin tuotantoa. Miksi valinta kohdistui Gigeriin ja mitä kyseisen artistin taide sinulle muuten merkitsee?

Taide on nuoruudestani lähtien ollut minulle pakotie todellisuudesta. Päinvastoin kuin elämä ajoittain, taide luo kauneutta. Ensikosketukseni Gigerin taiteeseen tapahtui kahden isäni omistaman kirjan kautta ja siitä lähtien hänen luomansa taide on vaikuttanut omiin tuotoksiini. Myöhemmin kirjoitin hänelle seikkaperäisen kirjeen hänen vaikutuksestaan elämääni. Jatkoimme yhteydenpitoa ja nyt olemme olleet läheisiä ystäviä melkein 25 vuotta.

Lopuksi täytyy vielä kysyä melkeinpä tavaramerkiksesi muodostuneesta piposta tai hatusta. Onko tälle piintyneelle tavalle mitään syvällisempää syytä?

En tiedä, hatun käyttö on ehkä jäänyt tavaksi nuoruuden maastopyöräilyharrastuksesta, jossa lippis oli päässä joka tilanteessa. Turhamaisuudeksikin sitä voisi joku kutsua, sillä tokihan vanhenemisella on siihen osansa, hiukset kun eivät tahdo enää pysyä päässä samaan tapaan kuin nuorempana.

Tägit: , ,

Kommentit (1 vastaus) Kirjoita kommentti →

  1. 666man kirjoitti:

    Olipa hyvä, että tuli tuo pipoasia selvitettyä. Olin aina halunnut uskoa, että tässä kuvassa käytettiin stuntkaljua: http://userserve-ak.last.fm/serve/_/1974119/Celtic+Frost.jpg

    Nyt tarvitsee sitten löytää joku uusi bändi, josta tyksiä, kun tuollaista hopparipipoheviähän ei voi kuulla.

Jätä kommentti

Lammas Zine extended

Tilaa Lammas Zine uutiskirje

Tilaamalla Lammas Zinen uutiskirjeen, saat sähköpostiisi päivittäin katsauksen lehdessä julkaistuista uusista artikkeleista.
Uutiskirje on toteutettu Googlen FeedBurner-palvelulla.

© 1999-2010 Lammas Zine. Sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons -lisenssillä.

Sivun alkuun ↑