/   /  Rekisteröidy
Info  /  Yhteys & palaute  /  Seuraaa Lammasta:

Internet ei pelastanut proletaaria – Suli Hopean vapputervehdys

Kuva: Internet ei pelastanut proletaaria – Suli Hopean vapputervehdys

2000-luku. Informaatio liikkuu vapaasti ilman rajoja ja kaikilla on siihen yhtäläinen oikeus ja pääsy. Vaaleja voitetaan twitter-päivityksillä, yhden hitin ihmeet eivät enää käy kaupaksi, ja ilmeiset valheet paljastuvat informaatiotulvassa. Kapasiteettiyksikkö lopettaa uransa. Kuulostaa todella hyvältä hetkeltä avata kuohuviinipullot?

Ei! Kapitalismi ei ole vanhentunut malli digitaalisessa ajassa, vaikka se joutuukin kohtaamaan yksityisen ja julkisen välisen harmaan alueen. Omaisuus digitaalisessa maailmassa on informaatiota, mutta informaation varsinainen arvo on eri kuin meidän ihmisten intressi. Kapitalismi on yksinkertaistettuna tuottajan ja kuluttajan välinen suhde, mutta toisin kun mihin olemme tottuneet, me ihmiset emme ole digitaalisessa maailmassa läheskään aina tuotteen kuluttajia.

Esimerkiksi Facebookissa tuottaja/kuluttaja –suhde tarkoittaa itse asiassa FB:in ja kolmannen osapuolten sovellusten välistä suhdetta, koska sieltä FB:in tulotkin tulevat. Facebook tarjoaa rajapinnan, jota vasten muut yhtiöt voivat kehittää sovelluksiaan. Ja meille käyttäjille jäävä rooli, niin surulliselta kuin se kuulostaakin, on olla sisällöntuotantovälineitä, ilmaisia sellaisia. Lisäämämme status-pävitykset, kommentit, kuvat, videot ja henkilötietomme ovat meidän itsemme jalostamia valmiita tuotteita, joita FB jakaa kanaviinsa.

Facebookilla on siis lähes ilmaiset tuotantovälineet, ja kolmansien osapuolien yhtiöt ovat sille sekä työntekijöitä että kuluttajia. Kuulostaa teolliselta vallankumoukselta, roolien ollessa päälaellaan. Tätä alleviivaa myös se, että suurimmat uudistukset palvelussa eivät näy meille käyttäjille, vaan liittyvät siihen miten FB tarjoaa informaatiota ja kehitysmahdollisuuksia kolmansille osapuolille. Tässä tapauksessa siis meidän käyttäjien, eli tuotantovälineiden, luomat sisällöt levitetään laajalle vahvistamaan FB:in ekonomiaa.

Tähän liittyy myös julkisen ja yksityisen tiedon välinen paine. Mitä julkisempaa tieto on, sitä tehokkaammin sitä pystytään käyttämään sitä hyväksi – suklaapatukka myynnissä R-kioskissa, S-marketissa, K-kaupassa ja Siwassa on parempi kuin suklaapatukka myynnissä ainoastaan R-kioskissa. Täysin julkista sisältöä tuottava käyttäjä on kannattavin tuotantokone – yksityistä tietoa suoltavan koneen tuotto on kyseenalainen.

Kun nyt vapauden huumassa lisäätte vappumarssienne tapahtumat Facebookiin ja kutsutte siihen kaikki ystävänne, ehdotan otsikoksi: ”Proletaari vapautui tuotantovälineeksi!” Ja Kapasiteettiyksikön Uniikki jatkoi muuten soolouralle, joten se siitäkin sitten.

Kommentit (Ei vastauksia) Kirjoita kommentti →

Jätä kommentti